Janez Jeram-idrijski razgledi 1989
GOSTILNE
Gostilne, priljubljeno zbirališče moških, bolj v preteklosti, manj
danes. Obenem je bila gostilna najbolj prekleta »ustanova« s strani
žena. Koliko gorja je bilo v družinah, koliko lačnih in bolnih otrok je
bilo zavoljo pijače, ki je stekla v gostilnah. Koliko kmetij je šlo na
boben. Koliko sporov in pretepov je nastalo v gostilnah, ki so se
končali tudi s smrtnim izidom. Vendar so gostilne prebrodile vse vojne
in druge krize, se posodobile in tudi kultivirale. Ostale pa so pri
svojem osnovnem opravilu, točenju alkoholnih pijač in premalo pri
kulturni postrežbi. Čeprav je bil čas gospodarske krize, brezposelnosti
in propadanja domačij, je bilo v gostilnah potočenega več vina kot ga
potočijo danes. Danes se popije več vina doma kot v gostilni. V
trgovinah nabavljeno vino je ceneje, v gostilnah pa je všteta tudi
usluga. V preteklosti ni bilo tako; pitje vina doma je bila velika
potrata, čeprav je bilo cenejše. Nihče pa ni pomislil na potrato, če je
pil vino v gostilni. Na podeželskih domačijah so takrat popili veliko
hruškovega in jabolčnega mošta. Le dobro stoječi kmet je dninarjem ob
košnji in drugih večjih delih postregel z vinom ob malicah. Gostilne in
trgovine so bile v preteklosti bolj uslužne kot so danes. Nastajale so
po potrebi kraja, gostilne bolj po potrebi popotnikov »furmanov«, t.j.
prevoznikov raznega blaga. Tiste ob cestah so služile prevoznikom na
velikih razdaljah. Bile so v glavnem kmečke domačije, navadno ob cesti,
ki se je potem dvigala v strmine. Poleg goveje živine je imela taka
domačija tudi nekaj parov konj, ki so jih uporabljali za priprego
prevoznikom, do prelazov oziroma vrh klancev. Gostilne so bile tudi vrh
klancev, kjer so si prevozniki za kratek čas odpočili. Na velikih
razdaljah pa tudi v dolinah. V takih gostilnah so vozniki po potrebi
tudi prespali. Gospodar je imel enega ali dva hlapca, ki sta bila poleg
drugega dela na uslugo gostom - prevoznikom. Voznik, ki je bil utrujen
od dolge poti, je tem hlapcem prepustil konje, da so jih spravili v
hlev, jih nakrmili in napojili. Skrbeti so morali tudi za varstvo
tovora. Zgodilo se je, da so hlapci odprli sod in si iz njega natočili
vino ter potem sod napolnili z vodo. Če so to ugotovili, je gostilna
izgubila dober glas, hlapci pa so morali poiskati službo drugje. Druge
gostilne na podeželju so bile t.i. vaške krčme. V teh so se zadrževali
predvsem domačini in seveda tudi popotniki. Pogosti gosti so bili
odkupovalci živine in lesa ter krošnjarji, ki so ponujali svojo
drobnarijo po kmečkih domačijah. Tu so se ustavljali orožniki, pobiralci
davkov, sodni in občinski sluge. Če je bila taka gostilna na dobrem
glasu, se je v njej ustavil tudi župan ali kak drug mogočnik. Zgodilo se
je, da je tak gost dal za pijačo tistim, ki so se takrat nahajali v
gostilni. Take gostilne so imele tudi svoje stalne goste; to so bili
gospodarji, ki so zanemarjali domačije in jih pogosto spravili na
»boben«. V gostilnah ali v bližini so se zadrževali vaški brezdelneži,
ki so bili za kozarec vina vedno na razpolago. Čim je tak brezdelnež
videl, da je prišel v gostilno tujec, se je takoj »prislinil«. Poznali
so namreč vse razmere v kraju, vedeli so, kdo prodaja živino, les in še
marsikaj ali pa se zanima za nakup. Za manjšo vsoto so takega gosta
popeljali do domačije in mešetarili. Če je bila kupčija dobra, je bil
dober tudi izkupiček. Če je imel od tega korist gostilničar, je takemu
mešetarju naklonil kozarec vina. Kakšne so bile gostilne? Osnova vsake
gostilne je bila klet, kjer so bili sodi vina, mesnina in kruh. Vipavsko
vino in briška rebula sta bila med najbolj zaželjenimi vini pri nas.
Pred prvo svetovno vojno in še nekaj let po tem je bilo tudi žganje
pogosto na gostilniški mizi, kasneje tudi vermut. Piva se je pod Italijo
zelo malo potočilo, bilo je drago in slabše kvalitete. Prebivalci ob
meji so hodili na pivo na jugoslovansko stran, saj so bile ob meji
številne gostilne. Žganje oziroma kuhanje žganja po domačijah, je
italijanska oblast prepovedala. Poslej je bilo žganje v strogi ilegali;
če so finančni organi zasledili kuhanje žganja, je sledila stroga kazen.
V srednje razrednih gostilnah sta bili navadno dve pivski sobi, večja z
dolgimi mizami in klopmi, manjša je bila večkrat rezervirana za
zaključene družbe ali boljše goste, sicer pa je bila tudi ta odprta za
vse. V večji sobi je bila v kotu kmečka peč, na drugi strani vrat omara
za steklenino in tobak, ki ga je prodajala skoraj vsaka gostilna s
posebnim dovoljenjem finančne uprave. Na pročelju hiše, kjer so
prodajali tobak, je morala biti pritrjena posebna tabla z državnim grbom
in napisom, da se tu prodajajo tobačni izdelki in sol. Vino so prinašali
na mizo naravnost izpod pipe pri sodih v kleti, le redkokje so imeli
vino v večjih steklenicah bolj pri roki. Posameznik je naročil »firklc«
vina in bolj redko pol litra (dva deci niso poznali). Večja družba, ki
se je v gostilni zadrževala dalj časa, je naročila »toplar« vina, t.j.
dva litra. V taki družbi je bilo običajno nekaj pevcev, ki so med
kratkimi premori zelo radi prepevali. Gostilničar in natakarica niso
imeli prostih dni, delali so od zgodnjega jutra in pozno v noč, dokler
so bili gosti. Vhodna vrata pa so morala biti ob uradno določenem času
zaklenjena. Manjše, bolj zakotne gostilne, so bile še bolj skromno
opremljene in o kakšni higieni ni bilo govora. V takih gostilnah so se
zadrževali »zapufani« gospodarji, drugi pijanci in brezdelneži. Tu se je
poleg vina, kljub prepovedi, še vedno točilo žganje, seveda ilegalno.
Vino so gostilničarji nabavljali pri vinogradnikih. Domala vsi
gostilničarji so imeli še dodaten vir dohodkov, saj se ponekod niso
mogli preživljati samo z gostinstvom. Nekateri so imeli posestva, drugi
različne obrti. Gostilne na podeželju so nudile predvsem le pijačo in
narezke. Boljše so pripravljale tudi toplo hrano, če je bila za to
potreba. V večjih središčih so bile tudi žganjarne, kjer so točili
izključno samo žganje, ki je bilo pred prvo svetovno vojno edina žgana
pijača, ki so jo dobro poznali. Italijanska oblast je prepovedala kuhati
žganje in uveljavila vermut, druge žgane pijače se niso uveljavile.
Priljubljene so bile gostilne, kjer je gospodar ali gospodinja prisedla
h gostu in se pogovarjala z njim. Moški so radi prihajali v tiste
gostilne, kjer so bile brhke natakarice. Zaradi tega je marsikatera
prišla ob dobro ime; nekatera upravičeno, druge tudi neupravičeno. V
času pod Avstrijo država gostilnam ni posvečala potrebne pozornosti -
dovolj je bilo, da je bil plačan davek ali dac. Več pozornosti je
gostilnam posvečala italijanska oblast. Slovenske gostilne so bile vedno
na »piki«, predvsem s političnega vidika. Tu so se zbirali ljudje, ki so
govorili slovensko in jih Italijani niso razumeli, kar je bilo sumljivo.
Dovolj je bilo, da so gosti zapeli slovensko pesem in že je bil
gostilničar ob dovoljenje za obratovanje gostilne. Zaradi tega je bilo
med obema vojnama zaprtih več gostiln. Če so bile v bližini obmejne
postojanke in je bil njihov poveljnik uvideven ter v dobrih odnosih z
gostilničarjem in ostalim prebivalstvom, je imela gostilna več svobode.
Žal je bilo takih malo. Ko so bila pod Italijo ukinjena vsa kulturna in
druga društva, so gostilne ostala edina zbirališča starih in mladih. Tu
je še nekaj časa živela slovenska pesem, dokler je niso prepovedali.
Pojavili so se napisi: Qui si parla soltanto italiano - Tu se govori
samo italijansko. Ljudje so se kljub temu zbirali po gostilnah in
govorili slovensko. Ob razpadu Italije so predvsem na Cerkljanskem in
tudi ponekod na Idrijskem prenehale poslovati vse gostilne in trgovine.
Iztočili so zadnje zaloge vina, prodali živila. Kar niso pokupili
domačini, so zaplenili partizani. Nekaj pa so lastniki tudi poskrili. Če
so partizani odkrili tako zalogo, je sledila kazen. Sicer pa gostilne in
trgovine takrat niso bile več založene, saj je vojna trajala že tri
leta. Ob glavni cesti Cerkno-ldrija sta bili gostilni: pri Maruškovcu
in na Travniku. Dve sta bili v Otaležu in ena v Plužnjah.
TRGOVINE
Če je bila gostilna domena moških, je bila trgovina stvar žensk. Če je
šel moški nabavljat v trgovino živila in druge gospodinjske potrebščine,
je bil pri drugih moških ali »copata« ali skopuh, ki ni zaupal denarja
ženi gospodinji. Seveda je bilo to drugače, če je bila trgovina
oddaljena. Poleg trgovin v mestu so bile tudi na podeželju skoraj v
vsakem kraju, sicer majhne, z vsakdanjimi potrebščinami. Izbira je bila
skromna, saj so bile tudi potrebe na podeželju skromne. Podeželani so
kupovali le stvari, ki jih niso doma pridelali, t.j. sladkor, olje, sol,
petrolej za razsvetljavo, tobak, itd. Navadno je tak trgovec začel
trgovati v svoji hiši, kjer je za lokal namenil eno sobo. Na zalogi je
imel vse od šivank, sukanca, glavnikov - tudi tistih za uši, pipe za
kadilce in še vrsto drobnih stvari. Mnogo takih trgovčičev se je
povzpelo v vrh trgovske dejavnosti. Ko si je finančno nekoliko opomogel,
je marsikateri odprl tudi gostilno. Seveda je bilo tudi obratno - da je
gostilničar odprl trgovino. Nekateri od teh so imeli tudi mesnice in
pekarne. Poglejmo nekoliko v takratno podeželsko trgovino. Ob eni steni
je bila polica z več predali, kjer so bili razstavljeni predmeti. Večina
je imela tudi pult ali vsaj strežno mizo. Poleg police so bili
razobešeni še drugi predmeti; furmanski bič, razne vrvi, verige itd.
Polica je imela v spodnjem delu pregrade z moko, sol, sladkor, riž,
testenine in drugo, ker je trgovina dobivala ta živila v velikih vrečah,
50 - 100 kg. V kotu za vrati je bil manjši sod olja, večji za petrolej
in zraven tudi »šmir« - kolomaz. Tekstilnega blaga v podeželskih
trgovinah skorajda ni bilo, razen nekaj parov nogavic in žepnih robcev.
Nekoliko drugačne in tudi večje so bile trgovine v središčih. Le-te so
bile tudi bolje opremljene. To so bile trgovine z mešanim blagom in
specializirane trgovine. Toda tudi v mestih, oziroma središčih, so bile
manjše trgovine z raznovrstno drobnarijo. Trgovine so bile ali v
zasebnih rokah ali pa zadružne-konsumne. Delavske in uradniške družine
so nabavljale živila na knjižice in potem ob koncu meseca plačale dolg.
Na podeželju je bilo že pred prvo svetovno vojno nekaj trgovin, več pa
so jih odprli v času med obema vojnama. Trgovci niso bili navdušeni nad
podeželskimi trgovinami, ki so jim odjedale zaslužek, vendar je
italijanska oblast podpirala to dejavnost. Potrebe podeželja so bile
večje kot v preteklosti. Pred prvo svetovno vojno in še nekaj let potem
je poslovala še ena vrsta »trgovin«. Po podeželskih krajih so hodili
krošnjarji, ki so nosili vso trgovsko robo v nahrbtnem košu. Med temi je
bilo veliko Rezijanov in seveda tudi nekaj drugih. Prodajali so
drobnjarije, ki so jih ljudje vsakodnevno potrebovali. Nekateri so
prodajali tudi bel kruh, daj e z njim mati razveselila svoje otroke. Na
podeželje so prihajale tudi ženske z Vipavske doline in Brd, ki so
ponujale češnje in še nekatere druge sadeže. Vse so nosile v velikih
jerbasih, na glavah. Večina popotnih trgovcev je odkupovala jajca,
kokoši, maslo in tudi ženske lase. Vse to so nosili prodajat v Trst, pot
so opravili večinoma peš. Še nekaj let po vojni so ženske s podeželja
nosile kmečke pridelke v koših v Idrijo in svoje blago prodajale po
hišah. V preteklosti so veliko živil, ki jih danes kupujemo v trgovinah,
pridelali sami, zato je bil promet veliko manjši, kot je danes. V
trgovinah pa so bili bolj ustrežljivi kot danes. Gospodar - trgovec je z
večjo uslužnostjo, ki jo je seveda zahteval tudi od svojih prodajalcev,
lahko povečal promet. Po zadnji vojni pa je trgovina stopila v novo fazo
poslovanja. Trgovine so podružbili in zasebno trgovstvo je propadlo.
P.s Trgovine so bile leta 1923 v Otaležu na naslovih 246, 180 in 253 in
v Plužnjah 13 in 33,
Ni komentarjev:
Objavite komentar