Praznovanje ob poroki ob koncu 19.stoletja na Cerkljanskem.
Vir-Soča 15.2 1884 št.7
Vir-Soča 22.2 1884 št.8
Dandanes se stari običaji večinoma popuščajo in z novejšimi namestujejo,
česar pa ne moremo šteti v kak poseben napredek, ker ravno običaji naših
pradedov so nam pravo zrcalo našega narodnega življenja. Uzrok temu je
večinoma upljiv mest in bolj omikanih trgov na vaške prebivalce. Vendar
dobimo še kraje, kjer novejša kultura ali omika ni še izpodrinila naših
lepih starih navad in običajev. K tem krajem spada s prav majhno izjemo
cel cerkljanski okraj. Ker smo ravno v pustnem času, ko je ženitovanje
na dnevnem redu in daje hrano vsakdanji govorici, morda komu ustrežem,
ako podam sliko tukajšnjih ženitovanjskih običajev. "Jelenkov Miha je
dobil grunte in ta pust se bo ženil" , se nekega dne zažene govorica po
vasi. »Bog ve, s katero ? marsikedo radovedno upraša. Na to važno
uprašanje pa ne ve nihče odgovoriti in tudi Miha bi se mogel še sedaj
tej radovednosti streči. Jelenkov Miha je sin premožnega kmeta in ima za
seboj že trideseti leto svojega življenja. "Dolgo, dolgo je odlašal",
morda kedo poreče. Za naše kraje ni to nič predolgo in nič Čudnega, ker
naši judje ne dajo radi gospodarstva prezgodaj iz rok in prav imajo.
Tudi Mihov oče je ostal dolgo časa gluh vsem njegovim prošnjam. Vendar
kaplja na kapljo tudi kamen predolbe; stari se je omočil, izročil mu je
grunte in sedaj se bo Miha ženil. "Koliko bi lahko priženil ?" je Mihova
prva misel ; "katero naj vzamem", njegovo drugo uprašanje; kajti,
odkritosrčno govorjeno, dasiravno mu je ženitev velikokrat na misel
prišla, vendar, katero naj bi vzel, ni pa v resnici še nikedar
premišljeval, ker mi se ne ženimo na medvedovo kožo, dokler je nimamo,
ampak še le tedaj, ko imamo medveda v svoji oblasti. Prepričan je pa naš
Miha, da nobeno teh uprašanj mu ne bo delalo posebne preglavice, ker
njegovi grunti niso zadnji in poleg tega je še precej »brdak" mladenič
(brdak rabijo za lep, prijeten). Masorova Polona je prijetno dekle in
nje oče trden kmet, tam najprvo poskusimo. Snubača Miha že ima, drevi
pojdeta kar snubit. Pri Masorovih so ravno povečerjali in Polona je
začela že klekljati, ko stopita Miha in ujegov snubač v sobo.
Nepričakovano obiskanje je seveda naenkrat vsem jasno. Potica, katero
imajo za tak slučaj v tem času vedno pripravljeno, je hitro na mizi.
Zraven potice se v naglici še skuha in prinese na mizo kaka mesnina,
klobase, ali kaj enacega. Ko ta majhna pojedina konča, prestopijo k
resnemu razgovoru. Snubač, kateri ima v takih rečeh že precej skušnje,
prizadeva se sicer z vso svojo zgovorniško umetnostjo! da bi Mihcu
pridobil nevesto, ali kakor kaže njegova umetnost bo imela malo uspeha,
ker Miha je previsoko poskočil. Dolgo še drug drugemu nasvetujejo,
prigovarjajo, dokazujejo, pa vse zastonj. Masorar se ne uda, Miha neče
odjenjati in odšla sta, ne da bi bila kaj usnubila. Jelenkov Miha je
dobil »škarpeto« (ni usnubil), se drugi dan hitro raznese po vasi.
Mihetu pa to še ni vzelo poguma, "saj Logarjeva Franca tudi ni slabša od
Polone, tje pojdemo drevi", si misli. In res sta šla . Ponavljal se je
prizor prejšnjega večera, samo s tem razločkom, da je snubač v svoje
največje veselje z manjšo zgovornostjo svoj namen vendar le dosegel.
Miha je moral sicer na ceni nekoliko odjenjati, a to nič ne de, dobil je
za to pa bolj berdko nevesto. Sedaj, ko ima nevesto, pojdejo drugi teden
"pravico delat" (ženitovanjska pisma pisat). Predno je pa stari Jelenko
vso oblast sinu izročil, si je "izgovoril kruh" in sicer na dva načina.
Ako bo sloga, bodo lahko skupaj živeli, ako pa ne, mu morajo vsako leto
dati določeno mero žita, masla, mesnine itd.,.da ne bo treba staremu
Jelenku mladim v zobe gledati. Prišel je zadnji teden pred poroko. Ženin
in nevesta bosta ta teden »vabila nasvatovščino«. Predno nastavita korak
temu opravilu, izbere si ženin "druga", nevesta pa "družico" v pomoč, in
to navadno iz bližnjih sorodnikov, le redko kedaj iz prijateljskih
krogov. Drug in družica sta tedaj večinoma le za poročene imenitni
osebi.Pozabiti pa ne smemo dveh oseb, katerima je povsod odločena
največja čast in prvo mesto, namreč "starešine ali „"velikega očeta" in
"velike matere." Posebno je pa "veliki oče" glava in kralj cele
svatovščine. Po njegovi osebi že naprej sodijo svati in ljudje iz
svatovskih krogov celi značaj in velikost prihodnje svatovščine. A Miha
je vse to dobro vedel, zato se je pa prizadeval, da bi izvrstnega dobil
in dobil ga je. Drugo mesto zasedejo sosedi. Beseda sosedi ima pa tukaj
ves drug pomen, nego po drugih krajih. Sosedi niso najbliže stanujoči,
ampak tukaj si vsaka hiša izbere kake tri povoljne druge hiše v nekako
prijateljsko zvezo, katerim je tudi dolžnost, da, ako bi kedo iz te
rodovine umrl, mu jamo skopljejo, ga na pokopališče prinesejo in
zagrebejo. To so tedaj naši pravi sosedi. Pri ženitovanju imajo ti
sosedi prednost pred sorodniki. Ti morajo iti (sicer ne pod postavo),
med tem ko sorodniki lahko brez sramote odrečejo. Glede vabilcev ženina
in druga (ali neveste in družice) naj še omenimo, da gotovo nobeden
gospodar ne zamudi prilike, poslužiti ju tisti večer, ko sta prišla
vabit, z dobro potico (beseda potica je popolnoma domač izraz) in
krožnikom polnim mesnine. Ko imata pa oditi, stisne vsak obljubljeni ali
neobljubljeni svat ženinu Mihcu še cel srebern goldinar v pest, ali pa
velik kos svinske krače pod pazduho. Cel pust se bo Miha z njimi masti!
Vabilo je končano. Prišel je zadnji dan pred poroko, Danes pojdejo po
balo. To je zopet dan kateri da radovednim zijalom zopet za celi dan
dosti govorjerna, ali kaj hočemo, vaški obsodbi ne moremo uteči. Danes
zjutraj se je Miha posebno čedno obril, oblekel se v najlepšo obleko,
zapregel dva vola, poklical še kaka dva druga pomagača in šli so na
nevestin dom, kjer jih je zraven bale pričakovalo tudi ukusno
pripravljeno kosilo. Okolo dveh popoldne se po celi bližnji okolici
zasliši strel treh aii štirih patron. "Balo peljejo "enoglasno
zaupijejo in planejo iz hiš na cesto. In kaj vidijo? Popolnoma nič
novega; to, kar so že stokrat videli. Zraven navadnih reči nas najbolj
zanima nov kolovrat z velikim šopekom na vretenu, kateremu so in to ne
brez premiselka odločili najvišje mesto. Zraven tega zapazimo na vozu
kot del dote tudi nov srp, motiko in druge take reči, katere bo Franca
spomladi potrebovala, še celo "kljekIjarskega polštra" (blazine) niso
pozabili. Poleg voza pa ponosno koraka ženin Miha, kateri sedaj ljudi,
sedaj svojo balo dopadljivo in samozavestno pogleduje, češ; "Jaz sem
Jelenkov, kmetov sin. Bala je srečno domov prišla in se ravno po sobi
spravlja. Navada je tudi, da pri tej priložnosti kak ženin nekoliko
pojoče! Se je tudi Miheta to pripetilo, mi ni znano, ker nisem bil
zraven, prašal ga pa tudi nisem. Vse to, kar smo do sedaj opisali, je
nekako pripravljanje,, ali predženitovanjska doba. Prava doba, ali pravo
narodno ženitovanjsko življenje se začne še le s "krancelnovnim večerom."
"Krancelnov večer"To ime se bode marsikomu zdelo neznano in čudno..
Krancelnov večer ni nič druzega kakor tisti večer pred poroko. Tukajšni
ljudje se najbrž boje da se ne bil kedo od zadnje svatovščine pozabil
potice rezati ali plesati; zato napravijo neko predvajo ali poskušno
prihodnjemu dnevu. Kaj hočemo previdnost je povsod dobra! Že pred mrakom
tega krancelnovega večera je "svatovska soba" popolno preoblečena. Mize
so težko obložene; a soba je še prazna , svatov še ni, k večemu če kak
"šeškar glavo notri vtakne. Okoli ognjišča, ali bolje rečeno okoli
peči(ker peč ima tukaj dve službi: peči in ognjišča) se vrti toliko
kuharic, da bi bilo težko preračuniti, ali pride na vsako en cel lonec.
Zdaj zadoni na koncu vasi godba — marš (stopaj) — domačih godcev.
,"svate peljejo","zakričijo šeškarji" in jo uderejo naravnost na tisto
stran od koder godba prihaja. Niso se motili! Skozi vas prvi za godci
ponosno koraka oče starešina, svest si svoje današnje časti. Od domačih
je prijazno in z vso spoštljivostjo sprejet. Ko je ta na svojem mestu,
pride na vrsto drug in potem ostali svatje. Seveda vsi z godbo. Sramotno
bi bilo in tega tudi nobeden ne dopusti, da bi kedo brez godbe, kakor
kak ukraden svat, priceptal v hišo (Kaj omenimo, da se na nevestini
strani gode enake ceremonije.) Soba je polna, svatje se posedejo, sklede
prihajajo na mizo in sedaj se vsak posluži tega, kar in koliker mu je
drago in ljubo, Začne pa vse starešina, popred si nobeden ne upa, ker
danes imajo gosti "rešpekt" pred njim. Ko so svatje želodec zadovolili,
odračunijo tudi nogam primeren davek,— čemu bi sicer godci najlepše
"štajriše" (štajerske, njim najbolj navadne plese) zbirali. Cela stvar
se godi precej mirno in tiho. Največ nemira in "šundra" delajo ti sitni
"šeškarji". "Kakošno pleme so pa ti šeškarji?" bo marsikedo prašal. Ker
smo jih že večkrat imenovali, naj tudi nekoliko besed o njih povemo.
,"Šeškarji" so vsi nepovabljeni gostje !Ako rečem, da od otroka v
naročji do starčka s palico v roci spada vse k tej častiti družbi, se
gotovo nič ne pregrešim. Kaj pa delajo? Za vrati in okoli peči se
stiskajo, presojujejo in pričakujejo, da ulovijo od kake strani kak
kozarec vina. Druge naloge nimajo. Sicer pa "šeškarji" morajo biti.
Svatovščina brez šeškarjev je ravno toliko vredna, kakor slavec brez
glasu. In tako se nekateri pri plesu, drugi z razgovorom, tretji z
gledanjem in poslušanjem razveseljujejo vsak po svoji moči pozno v noč
.Polnoči je ravno odbilo. Ženin Miha, katerega smo bili ves ta čas čisto
pozabili, česar pa hvala Bogu ni zapazil, ker je skoraj vedno plesal, je
že popolnoma svatovsko oblečen in naznanja svatovščini; da se podajo na
nevestin dom* Ako še povemo, da ga neko posebno nagnenje, neka
nestrpljivost tako zgodaj tje vleče, mu tega gotovo nobeden ne zameri,
:ker moj Bog, saj tudi nam se ni drugače godilo, a ženinovo opombo so
hitro vsi pripravljeni in tudi res kmalu odidejo. Da se to godi s hrupom
in da jih skoro do nevestinega doma vedno godba spremlja, že razumljivo.
Kljub vsem težavnim potom dospejo vendar srečno tje. Vrata na
nevestinem domu najdejo trdo zaprta in pri vsakem oknu enega stražnika,
Miha, Miha, kaj bo to! Oče starešina povsod prvak in voditelj, se hoče
tudi tukaj kot tak pokazati. Pogumno, kakor kak vojskovodja stopi bliže
in v imenu postave zahteva, naj še vrata odprejo!Seveda ostane vse
njegovo ostro zahtevanje brez uspeha, dokler se prebivalci ne
prepričajo, s kom imajo opraviti. Ko se pa porazumejo in spoznajo, da so
le svojci, jim odprejo in kličejo: dobro došli. Sedaj izdelujejo skupno
nalogo krancelnovega večera. Nekateri plešejo, drugi se pogovarjajo,
zraven še godci-šaljivci katero vmes vržejo in to traja ne le do
sončnega vzhoda, ampak še dosti čez . Ob enajsti je napovedana maša in
ura poroke. Sedaj je deseta. Treba bo tedaj končati in se podati proti
cerkvi, Svatje so hitro svatovsko napravljeni in za odhod pripravljeni,
Če šteješ, našteješ jih vse, samo nevesta še manjka. "Oče, kje je
.nevesta?" vpraša starešina. "0, pa bo blez že prišla" , mu ta kratko
odgovori, O Franca!O Franca!"kliče Miha s potrtim glasom. France le ni.
"Skrila se nam je" nekateri oglasijo in zbežijo jo iskat.Res se je bila
skrila (ljudska navada). Za nekaj trennutkov jo pripeljejo vso objokano
pred svatovski krog.Par tolažilnih besed, pa je kmalu bolje. Sedaj, ko
stoji cela svatovščina v pražnji obleki pred nami, vidimo
najlepše,kakošnja je njihova oprava. Obleka je navadna; seveda
najlepša.Ženin,starešina in drug imajo neko prednost ah neko posebno
znamenje okoli klobuka, namreč širok rudeč pajukelc (trak) in veliko
večje šopke, drugi imaju manjše šopke a seveda vsi za klobukom. Na
ženski strani n posebnih znamenj.Odpravljajo se. Prvi stopajo godci,
kateri piskajo nepretrgano da jim že krv v glavo sili, celo do cerkve.
Sploh jim je godba eden najvažnejših faktorjev !Za njimi pridejo možki
svatje in sicer v prvi vrsti starešina, ženin in drug. Ženin je v
sredi. Za temi korakajo ostali svatje. Na to pride ženski oddelek v
ravno istem redu. Ženski in možki svatje so tedaj ločeni. Cela hvatovska
družba se pomika v popolnem neredu, kakor čeda na pašo; vendar pa to nič
ne de, saj v cerkev so vendar le srečno prišli, kjer se je Mina za vedno
zvezal s Franco. Maša je končana in ljudstvo rado vedno rije iz cerkve.
Pred cerkvijo jih že pričakujejo godci.Ko so vsi svatje zbrani, zaigra
godba in hajd naprej; a ne na dom, ampak naravnost v vaško krčmo. Družba
pe pomika po prejšnem načinu. Miha tudi sedaj ni tako srečen, da bi
mogel stopati poleg svoje ženice, ampak zopet so ga potisnil med
starašino in druga. V vaški krčmi kjer je tudi pripravljena nekaka
pojedina, se vrši vse po prejšnjem redu, samo dase še večji tropi
šeškarjev porivajo od svatov do godcev. Okoli sedme zvečer se zopet cela
družna vzdigne in jo ureže naravnost na ženinov dom.No, tukaj se je še
le ogenj vnel v največji meri. Da nazadnje marsikatera glava že na mizo
leze da ima marsikedo na nogah že žulje, a da vendar še udriha ob tla,
da imajo godci ustnice že upehane od vednega pihanja, tega mi še
omenjali ni treba, ker se samo ob sebi razme. Petelini so že začeli
peti,bo treba vendar le končati; po božji in človeški postavi bil bi že
skoro čas. Predno se pa razidejo, se odračuni vsakemu svoj del od vsega
tega, kar so na svatovščini užili. Nazadnje se z veliko častjo prinese
na mizo "kolara" (veliko kolo iz pšenične moke). Predno pa začne
starešina kolaro rezati in deliti, razvije se med nje nositeljem in
starešino cel šaljiv razgovor. Ako ga dobro izpeljeta, je ubema v čast.
Zadnji še le pridejo reveži godci na vrsto. Ko, pa oče starešina že
napravi, da bodo morali svatje za godce globoko v žep segniti, saj so se
godci dosti trudili, med tem ko so se drugi razveseljevali.Določi tedaj
precejšno svoto, katero mora vsak svat odšteti. Polovica tu skupne svote
se odšteje kuharicam, a brez vse slovesnosti, med tem ko se pri godcih
to z nekako častjo zgodi.Pukrijejo namreč štiri ali pet krožnikov. Na
eden se denedoločena svota in godec mora paziti, da pravi krožnih
pogodi. Ako pravi zadene je ujema v čast, če ne pa v zasmeh..Pričelo se
je ze daniti, ko svatje odhajajo. Tudi to se ne godi na tihem, ampak
vsakega posebej spremlja nekoliko časa godba. Za nekaj trenutkov je v
hiši prav tako, ko pred kranclovim večerom, samo z razločkom, da se je
družina za eno glavo pomnožila. Hiša ima sedaj novega gospodarja in
srečni Miha mlado ženico. Leto pozneje sem pri neki priložnosti Miha
obiskal.Potica je bila hitro na mizi, Pravil mi je, da s Franco prav
zadovoljno tu mirno živita."Ko bi sam ne videl,bi skoro ne veroval,da je
pri tako srčni izbiranji neveste vendar le toliko srečnih zakonov", mu
opomnim. Resnica je kar praviš.. Glej Tone! Ako poudarjam našo navado,
ni ravno slaba. Ima namreč to prednost, da nas vsaj za nos ne morejo
voditi; med tem ko se ta drugod tako rado prigodi. Pa kaj ti bom pravil,
saj si morda že sam poskusil."Prav imaš, Miha!" mu odgovorim. „Dve reči
ti še želim; da bi stara navada povsod tako dobro zadela, kakor pri
tebi, in da bi tvojih otrok otroci ravno tako praznovali
zenitovanje,kakor ti."Bog daj!" mi še odgovori; poslovila sva se in
nikedar več se nisva videla.
Čižmarjev Tone
Ni komentarjev:
Objavite komentar