Kraji Otaležke davčne občine so bili zadnji v Goriško – Gradiščanski grofiji na desnem bregu Idrijce. Deželna meja s Kranjsko je potekala po grebenu od Bevkovega vrha proti Likarju (še pred Sivko) ter se tam spustila proti Gostiši ob Idrijci (tako, da je bila Grda grapa v celoti del Goriške).
Stara pot (ne cesta) je potekala od Pluženj proti Otaležu, kjer je brez spusta prečila Mrtvaško grapo in se blago spuščala proti dolini. Glavno cesto proti Idriji je dosegla šele v zaselku Vrščev – Golob, kjer je most za Masore. Takšna pot je narisana tudi na Franciscejskem katastru iz 1828, torej v času po Napoleonovih vojnah in Ilirskih provincah.
![]() |
Plužnje na Franciscejskem katastru iz leta 1828 |
Poti so bile zgolj strme slabe ozke gozdne poti , večinoma le steze za pešce , s težavo se je ponekod vendarle dalo peljati do omenjenih vasi z lahkimi vozovi .Tovore so večinoma prenašali tovorni konji.
Prvo vozno cesto (kolovoz) so dobile Plužnje, in sicer od Vodnika (kjer je most preko Idrijce) preko Na Protju. Ta kolovoz je nastal nekje v obdobju 1850 – 1880 in je izpričan na tretjem vojaškem kartografskem popisu. Kolovoza, ki bi vodil z Otaleža in Jazen proti Idriji tako ni bilo vse do pričetka 20. stoletja.
![]() |
Gorenje Jazne opis poti Vir- Slovenija na vojaškem zemljevidu 1763–1787 zvezek 3 |
Na Franciscejskem katastru iz 1828 sta iz Lazca vodili dve poti in sicer skozi Zaklanec v Cerkljanski vrh in skozi Urmajnik na Stražo. Poti iz Lazca v Plužnje ni bilo. Cesta iz Lazca skozi Plužnje do Idrijske ceste je bila zgrajena šele po letu 1883.
Kolovoz Otalež – Travnik je nastal med leti 1887 in 1910, najverjetneje okoli 1900 – 1905. To je bilo obdobje intenzivne širitve in posodobitve cestnega omrežja tako na Goriškem kot na Kranjskem.
Poleg tega, da je nove ceste povezale posamezne domačije, so omogočile predvsem hitrejši dostop do Idrije, saj je dosti prebivalcev delalo v rudniku Idrija in so vsakodnevno hodili na delo.
Današnji cesti Mlake (glavna cesta pri Straži) - Plužnje – Otalež – Jazne - in pomožna cesta Golob – Kačnik – Jazne sta bili zgrajeni leta 1936 oziroma 1939/40.
Ni komentarjev:
Objavite komentar